شکار دسته جمعی گراز وحشی

شکار

سنیدرز در این نقاشی به کشیدن گروهی پر تعداد از سگهای شکاری و بسیار درنده پرداخته که در نهایت خشونت و خونخواری ذاتی که در سرشت آنها قرار داده شده است، به یک گراز تنها و البته نیرومند، هجومی بی امان برده اند تا که شکارش کرده و گوشتش را به دندان کشند یا برای صاحب خود به ارمغان برند. اندازه و شدت وحشی گری و خونریزی در این اثر به اوج خود رسیده است تا جایی که بیننده آن، شاید برای این گراز محکوم به شکست و مرگ، احساس دلسوزی کند و در این اندیشه فرو رود که ای کاش برای این حیوان رام و بی آزار، سرگذشت دیگری به جز مرگی سخت و دردناک رقم بخورد. البته این اندیشه به طور حتم در حد یک آرزوی بی سرانجام باقی خواهد ماند چونکه آنگونه که به نظر می رسد، این گراز دیگر به انتهای زندگی خود رسیده است و بدون شک شکار این سگها خواهد شد. البته حاصل این نبرد شدید و خونین آنچنان هم برای سگهای شکاری بی هزینه نخواهد بود زیرا دو تا از آنها به شدت توسط گراز زخمی شده و با سر و بدنهای به خون آغشته شده، زیر دست و پای گراز افتاده اند.

نقاش چیره دست این اثر پر هیاهو: فرانتس سنیدرز
تاریخ تقریبی خلق این تابلو: سنیدرز این اثر را در حدود سال 1650 میلادی به تصویر درآورده است.
ملیت نقاش: اهل ناحیه فلاندر
سبک: باروک
رسانه: رنگ روغن روی بوم
ابعاد کامل تابلوی اصلی: 239 سانتی متر پهنا و 172 سانتی متر ارتفاع.
مکان نگهداری کنونی این نقاشی: این اثر در گالری هنری (Art Gallery of New South Wales) نگهداری می شود. این گالری ارزشمند و غنی از آثار متنوع هنری در سال 1880 میلادی تاسیس شد و ساختمان آن در کشور استرالیا قرار دارد.
موضوع: نقاشی حیوانات شکار شده، جنگ و خونریزی وحشیانه، جنگ سگ شکاری وحشی در کوهستان با گراز، شکار سگ های شکاری، هجوم، نبرد میان حیوانات.

از نقاشی های پر لطافت گیاهان تا رسیدن به خلق صحنه های خونین شکار:

سنیدرز که بیشتر برای کشیدن تابلو نقاشی های با مضمون طبیعت بی جان و چشم اندازهای طبیعی شهرت دارد، از سال 1610 میلادی به بعد آرام آرام پای به میدان خلق نقاشی های جانداران وحشی و صحنه های پر از شور و هیجان شکار حیوانات گوناگون گذاشت. تا قبل از این سال تقریباً تمام آثار او دارای مفاهیمی آرام و به دور از برخورد و تهاجم بودند. او به طور بسیار ویژه ای در کشیدن نقاشی از گیاهان و گلهای زیبا مهارت داشت و هر اثری را که در این مضمون ها می کشید، سرشار بود از نرمی و لطافت و شور زندگی. اما از آن زمانی که او علاقه مند شد به صحنه های شکار، آثار او نیز پر شد از خشونت و درنده خویی. تابلوهایی که سنیدرز از حیوانات و لحظه شکار کردن یا شکار شدن آنها کشیده است، بسیار متنوع و زیاد هستند و آنچه که بیشتر از همه در آنها مشترک است، خشم ذاتی طبیعت و وحشی گری حیوانات جنگلی می باشد.

بزرگنمایی قسمت های مختلف این نقاشی:
گراز

دیدگاه خود را بنویسید:

۱۳۹۸ - ۱۳۹۱ © تمام حقوق محفوظ است.