نوشیدن یک فنجان چای در تنهایی

زن

آنچه که قبل از هر چیز دیگری درباره نقاشی زن آمریکایی و نوشیدن یک فنجان چای در تنهایی پرسش برانگیز و قابل توجه است، مشخص نبودن تاریخ دقیق خلق این اثر زیبا می باشد. یعنی با اطمینان کامل و به طور قطعی نمی توان سال خاصی را به عنوان سال دقیق کشیده شدن این نقاشی معرفی کرد. البته در میان موزه ها و مجموعه های معتبر هنری، به مواردی بر می خوریم که تاریخ های نه چندان دقیقی را برای این اثر به عنوان محدوده زمانی خلق شدن آن در نظر گرفته اند اما در نهایت به تاریخ مشخصی دست نمی یابیم. با این همه به گفته موزه ای که در حال حاضر این نقاشی تحت مالکیت آن قرار دارد اشاره می کنیم و تاریخ بیان شده از سوی این موزه بزرگ هنری را به عنوان تاریخ خلق شدن آن در نظر می گیریم. موزه هنر شهرستان لس آنجلس که امروزه مسئولیت نگهداری از این اثر را بر عهده دارد اینگونه گفته است که لیلا کبت پری به طور تقریبی در اواخر قرن نوزدهم و یا اوایل قرن بیستم میلادی این نقاشی را کشیده است و به این ترتیب ما هم به ادعای این موزه معتبر بسنده می کنیم چرا که تحقیقات کارشناسان این موزه درباره این نقاشی بسیار دقیق و کارشناسانه بوده است و به طور حتم معتبرترین بررسی ها را درباره این اثر آنها تا کنون انجام داده اند.

نام نقاش: لیلا کبت پری (Lilla Cabot Perry).
تاریخ خلق شدن نقاشی: قرن 19 یا 20 میلادی.
مکان خلق: کشور آمریکا
سبک: امپرسیونیسم
رسانه: رنگ روغن روی بوم
اندازه تابلو: 64.77 سانتی متر پهنا و 80.01 سانتی متر ارتفاع.
مکان نگهداری این اثر: موزه هنر شهرستان لس آنجلس (Los Angeles County Museum of Art).
نشانی موزه: کشور آمریکا، ایالت کالیفرنیا، شهر لس آنجلس.
موضوع: نقاشی زن زیبای جوان با لباسهای فاخر، کلاه زنانه، خوردن چای، آثار نقاشان آمریکایی در آغاز دوران پیشرفت صنعتی آن کشور.

مدرن و صنعتی شدن جامعه آمریکا و رشد شهرنشینی:

جامعه ایالات متحده آمریکا در اوایل قرن بیستم میلادی به علت تبدیل شدن این کشور به یک قطب بزرگ صنعتی و همچنین یک قدرت سیاسی تاثیر گذار بین المللی، دچار تحولات فراوانی شد که این تحولات به صورت مستقیم ریشه در تغییرات سیاسی و اقتصادی کشورشان داشت. تا حدود سال 1920 میلادی بیش از نیمی از جمعیت کشور آمریکا در مناطق شهری زندگی می کردند و همین رشد سریع و روز افزون شهرنشینی باعث شد تا تمایل مردم به سبک زندگی پر از آسودگی و به دور از سختی های روستانشینی افزایش یابد. با گسترش جمعیت ساکن شده در محدوده شهرهای پر رونق و ایجاد مشاغل پر درآمد، انبوهی از روستاییان کشاورز ترغیب شدند تا مناطق سنتی خود را ترک کرده و به شهرها مهاجرت کنند تا بتوانند شغل و درآمد مناسبی را به دست آوردند که البته بیشتر آنها نیز موفق به این کار شدند زیرا رشد اقتصادی کلانشهرهای آمریکا در آن زمان به اندازه ای سریع بود که اقشار مختلف مردم به آسانی می توانستند کار مناسب خود را پیدا کنند. در واقع یکی از اصلی ترین دلایل تمایل مردم آمریکا برای ساکن شدن در شهرهای پر رونق، مدرن و صنعتی شدن خیلی سریع این شهرها در ابتدای قرن 20 میلادی بود که آن مردم را به سوی خود جذب می کرد. البته طبیعی است که مردم عادی جامعه، آسودگی زندگی جدید شهری را بر رنج زندگی روستایی و دهقانی ترجیح بدهند.

توجه ویژه نقاشان امپرسیونیسم آمریکایی به خلق صحنه های زندگی شهری:

با آغاز قرن پر پیشرفت 20 میلادی، تغییرات بسیار شگرف و بزرگی در سطوح اجتماعی و اقتصادی کشور آمریکا به وجود آمد که این تغییر و تحولات سریع به ایجاد نوعی نگرش تازه در تمام ابعاد زندگی آمریکاییان منجر شد و حتی دامنه این تحولات به هنر و هنرمندان نیز کشیده شد و آنها را نیز درگیر خود کرد. در این دوره خاص و شکوفا هنوز جنبش های هنری امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم در میان نقاشان آمریکایی جایگاه والایی داشتند و آثاری که در این سبکها کشیده می شدند در بین مردم عادی جامعه نیز بسیار محبوب و پرطرفدار بودند. اما آنچه که باعث تغییر نگرش عمومی نسبت به این سبکها شد، تحولات گسترده اقتصادی و اجتماعی روی داده در کشور آمریکا بود که باعث شد نقاشان به خلق آثاری که نشان دهنده زندگی شخصی و شهرنشینی مردم بودند روی بیاورند. یکی از همین دسته آثار که به شدت متاثر از شرایط حاکم بر جامعه دوران خود بوده است، همین نقاشی زن متشخص آمریکایی است که در کمال وقار و آرامش و تنهایی مشغول به نوشیدن چای در خانه خود است که نمادی از زندگی شهرنشینی و صنعتی در قرن بیستم میلادی می باشد.

ایجاد تحولات جدید در هنر نقاشی به واسطه رشد اقتصادی و سیاسی آمریکا:

همانطور که گفته شد وقتی تمایل به زندگی در روستاها در آمریکا کم شد و به تدریج مردم به سوی شهرهای مهم روانه شدند، به آرامی تفکرات زندگی روستایی کنار نهاده شده و جای خود را به تفکرات شهرنشینی و سایر ملزومات آن دادند. فقط در بین سالهای 1900 تا 1920 میلادی حدود 14/5 میلیون مهاجر از مناطق مختلفی مانند خود ایالتهای آمریکا و همچنین کشورهایی مانند مکزیک، روسیه، چین و برخی از کشورهای اروپایی به سوی کلانشهرهای کشور آمریکا روانه شدند که این حجم انبوه مهاجران و نیروی کار تازه نفس باعث شد تا یک انرژی و ظرفیت نیرومند اقتصادی در این شهرها به وجود آید و بر سرعت پیشرفت و صنعتی شدن این شهرها کمک چشمگیری کرد آنگونه که آمریکا به یک قدرت بی مانند جهانی در همه زمینه ها مبدل شد. با اوج گیری رشد اقتصادی و کیفیت زندگی مردم آمریکا، هنرمندان نیز خود و هنر خود را با شرایط جدید سازگار کردند. بیشتر نقاشی های خلق شده توسط هنرمندان جنبش امپرسیونیسم آمریکایی در این سالها به چگونگی زندگی شهری و نمادهای آشکار مرتبط با آن پرداخته است. پس باید توجه داشته باشیم که وقتی به این نقاشی (نوشیدن چای) نگاه می کنیم باید بدانیم که چه شرایطی در ابتدای قرن 20 میلادی در آمریکا به وجود آمده است که باعث شده تا یک نقاش به خلق اینچنین اثری روی آورد و صحنه ای را از یک زندگی متداول شهری به نمایش بگذارد.

چهار نمای بزرگ شده از جزئیات این اثر:
چای

دیدگاه خود را بنویسید:

۱۳۹۸ - ۱۳۹۱ © تمام حقوق محفوظ است.