دختر قرقیزی با کتاب‌هایی در دست

دختر قرقیزی با کتاب‌هایی در دست
دختر قرقیزی، سیمئون چوئیکف، 1948 میلادی

نقاشی دختر قرقیزی یکی از بهترین آثار سیمئون چوئیکف در 1948 میلادی است. این تابلو دارای خصوصیات و ویژگی‌های بسیار قابل توجهی از جمله: مفهوم‌گرایی بسیار عمیق، توجه به امید و آرزو‌مندی، توجه به سختی زنان دوران خود، و توجه به مردم کوه‌نشین و صحراگرد می‌باشد. هنرمند توانمند این نقاشی به خوبی به این مسئله توجه داشته که چگونه باید به تصویرگری دختری که غرق در سختی است اما به آینده امید دارد، بپردازد. در ادامه بیشتر به شرح این اثر می‌پردازیم.

دختر قرقیزی با چهره‌ای خسته‌کنند و بی‌تفاوت

در نقاشی دختر قرقیزی نمی‌توان اثری از حرکت را تماشا کرد و همۀ عناصر تصویر دارای سکون و ایستایی هستند. سیمئون چوئیکف در تابلوی خود از خویشتن‌داری، سادگی، دقت، و تمرکز درونی برای سوژۀ اصلی که همان دختر قرقیزی می‌باشد، بهره گرفته است. چهرۀ این دختر، گِرد، خسته‌کننده، بی‌تفاوت، تهی از شادی کودکانه، با چشمانی عمیق و بسیار معمولی ترسیم شده و این ویژگی‌های ظاهری اولین چیزهایی است که در چهرۀ هزاران نفر از مردم حاضر در سکونت‌گاه‌ها و اردوگاه‌های منطقۀ قرقیزستان می‌توانید پیدا کنید.

خاطرات جایپور

خاطرات جایپور (شهری در هند)، سیمئون چوئیکف، 1953 میلادی

دختر قرقیزی در اندیشۀ رسیدن به هدف

آنچه که در این نقاشی محسوس است، حالت فکری دختر و تماشای دورنمایی می‌باشد که از چشم ما پنهان است. اگرچه عناصر این تصویر از حرکت خالی هستند اما در عوض این بی‌تحرّکی، تحرّک و فعالیت عمیق فکری در جریان است. البته پی بردن به آنچه دختر قرقیزی به آن می‌اندیشد، چندان هم کار آسانی نیست. شاید او به راهی دور و طولانی خیره شده، شاید به آینده‌ای نامعلوم می‌اندیشد، و یا شاید از گذر حادثه‌ها در هراس است. با توجه به چهرۀ مصمّم این دختر و کتاب‌هایی که در دست دارد، به نظر می‌رسد که او در ابتدای اندیشۀ رسیدن به یک هدف قرار دارد.

دختر چوپان با هندوانه

دختر چوپان با هندوانه، سیمئون چوئیکف، 1948 تا 1956 میلادی

شخصیت هدفمند و نفوذناپذیر دختر قرقیزی

تابلوی دختر قرقیزی از نظر ظاهری نیز قابل تأمل است. این دختر با لب‌هایی کاملاً فشرده و بی‌لبخند، نگاهی محکم و مستقیم و صورتی آرام و متفکر، شخصیتی هدفمند و نفوذناپذیر را به ما می‌نمایاند. سیمئون چوئیکف به گونه‌ای دختر قرقیزی را کشیده است که گویی مخاطب از پایین به بالا در حالا دیدن اوست. علاوه بر همۀ آنچه گفته شد، دورنمای آسمان آبی پشت سر این دختر نیز تأثیر بسزایی در برجسته کردن تصویر او ایجاد کرده است.

وجود ثبات و پایداری در نقاشی

چهرۀ کشیده و نیم‌رخ دختر جوان قرقیزی که چندین کتاب را در دست گرفته، با طبیعت پیرامون خود یک هماهنگی نسبتاً کاملی را برقرار کرده است. گویی که این دختر ملکۀ این جهان است و نهایت هر چیزی برای او آشکار و همه چیز در دست اوست. از سویی دیگر، عظمت آسمان آبی لاجوردی و کوه‌های دوردست و خورشید تابان که محیط و طبیعت را پر از نور درخشان خود کرده، بر ثبات و پایداری اثر افزوده است. همچنین تصویر این دختر جوان با نگاهی زنده و هوشمندانه که توأم با حرکات طبیعی و کاملاً شخصی است، بر حالت واقع‌گرایانه بودن اثر تأثیر دوچندانی بخشیده و مخاطب را به آسانی آماده می‌کند تا به مفهوم و هدف اصلی اثر دست یابد.

در جاده

در جاده، سیمئون چوئیکف، 1945 میلادی

رنگ‌آمیزی بسیار غنی و لبریز از هماهنگی

تابلوی دختر قرقیزی نتیجۀ تمام کارها و افکار نقاش آن است که در تجارب شخصی وی به دست آمده‌اند. این دختر در واقع شادی هنرمند را بیان می‌کند و نماد آزادی مردم در زندگی جدید بعد از جنگ است. رنگ‌آمیزی تابلو بسیار غنی و لبریز از هماهنگی فوق‌العاده میان رنگ قرمز و آبی و زرد است. این نوع ترکیب رنگی به خوبی توانسته تا حالتی از شادی، امید، سرور، غرور و افتخار را در اثر ایجاد کند.

شکارچی با عقاب طلایی

شکارچی با عقاب طلایی، سیمئون چوئیکف، 1938 میلادی

دختر جوان قرقیزی در مسیر انتخاب آینده‌ای درخشان

نکتۀ بسیار مهمی که می‌توان دربارۀ این دختر قرقیزی بر زبان آورد آن است که وی یک زن آزاد است. زیرا چنین کرامت و سکوت و آرامشی را تنها زنی در اختیار دارد که در زندگی توانسته است حق انتخاب آزادانۀ مسیر زندگی خود را به دست آورد. به طور حتم این دختر مسیر دشواری را سپری کرده است تا بتواند در اوج دوران ستم بر زنان قرقیزی، اندکی از حقوق از دست رفتۀ خود را باز یابد و با کتاب‌هایی در دست و اندیشه‌هایی سرشار از سکوت و امید، در مسیر انتخاب آینده‌ای درخشان برای خود حرکت کند.

دختری از مادراس

دختری از مادراس، سیمئون چوئیکف، 1968 میلادی

آشنایی سیمئون چوئیکف با زندگی مردم عشایر

سیمئون چوئیکف به عنوان یک نقاش بارها در میان کوه‌های قرقیزستان و مردم عشایر آن سامان به سفر پرداخت و به خوبی با زندگی سخت ناشی از محیط پرچالش این مردم و همچنین فقر آنان آشنا بود. در واقع دختر قرقیزی نمادی از تمام مردم کوه‌نشین این کشور در زمان خود است که مزۀ سختی و از دست رفتن آرزوها را چشیده‌اند، اما راه امید بر آنان بسته نیست و آنها نیز می‌توانند به مسیری قدم بگذارند که به عنوان یک زن به جایگاه شایسته‌ای دست یابند.

دختر هندی

دختر هندی، سیمئون چوئیکف، 1952 میلادی

احساس امید و موفقیت در نقاشی دختر قرقیزی

در نقاشی دختر قرقیزی، نسبت کنتراست سه رنگ اصلی نقاشی یعنی آبی، قرمز و سفید باعث ایجاد احساس نشاط و سرزندگی شده است. این ترکیب رنگی کاملاً مناسب اثری است که می‌خواهد احساس امید و موفقیت و دست‌یابی به آزادی را به تصویر درآورد، همانگونه که این دختر با چهره‌ای انباشته از غرور و سکوت در پی دست‌یابی به اینچنین هدف ارزشمندی است. در این اثر رنگ‌های قدرتمندی به کار رفته است که احساسات شاعرانه‌ای را در خود جای داده‌اند.

دیدگاه خود را بنویسید:

۱۳۹۹ - ۱۳۹۱ © تمام حقوق محفوظ است.