مسیح در روز قیامت همراه با حضرت مریم و سنت جان

بازدید: 652 بازدید
داوری

نقاش: ناشناس
تاریخ خلق اثر: قرن 15 میلادی
کشور: آلمان
رسانه: تمپرا روی پانل
شخصیت: مسیح
سبک: گوتیک
موضوع: کتاب مقدس و مسیحیت

اعتقادات پیروان دین مسیحیت درباره خدا و معاد

این نقاشی مذهبی در دوره قرون وسطی کشیده شده است و تا حدودی به اعتقادات پیروان دین مسیحیت در مورد برپایی روز قیامت و همچنین جایگاه حضرت مسیح در آن روز، اشاره می کند. در آن دوران عدالت به عنوان اراده خدا تلقی می شد، یعنی هر چه که خدا انجام دهد بدون شک عدالت محض است. همانطور که در اثر مشاهده می کنید در این نقاشی بخشی از رخدادهای روز قیامت البته طبق باور مسیحیان، به تصویر کشیده شده است. در متون نوشته شده در نقاشی اینچنین آمده که: او مردی است که منتخب شده و باید مراقب باشد تا روح خود را از دست ندهد، او کسی است که در نزدش هر کسی، چه فقیر و چه غنی، چه دوست و چه غریبه، با هم برابر هستند و بین آنها بدون خطا و گناه داوری خواهد کرد.

حضرت عیسی مسیح نماد عدالت خدا

هنرمند ناشناس این نقاشی، در اثر خود حضرت مسیح را در میان حضرت مریم و سنت جان باپتیست، نشان می دهد که مشغول به داوری است. او دو فرشته را در دو طرف مسیح کشیده که یکی تازیانه و نیزه ای در دست دارد که نماد خشم الهی و مجازات گناهکاران در آخرت است و فرشته دیگر صلیب و حلقه گلی را در دست دارد که نماد رحمت الهی و پاداش به نیکوکاران در قیامت است. همچنین صلیب در دستان فرشته می تواند نماد مصائب مسیح باشد.

سبک گوتیک و تاثیر آن بر نقاشی

هنرمند در این نقاشی به دنبال ایجاد حس حجم با کمک گیری از نور و سایه ها است و می توان برجستگی شخصیت ها را در این نقاشی به راحتی مشاهده کرد. این کار هنری در اواخر دوره سبک گوتیک خلق شده است و جدا از باورهای نقاش آن درباره رخداد قیامت، از نظر هنر نقاشی اثر زیبایی را کشیده است.

باورهای ادیان یکتاپرست درباره معاد و روز رستاخیز

توجه داشته باشید که ادیان یکتاپرست، باورهای گوناگونی را در مورد برپایی روز قیامت و نحوه داوری خدا در بین انسان ها، دارند. خالق این نقاشی از دیدگاه و باور پیروان دین مسیحیت به قیامت نگریسته است و حضرت مسیح را در نقش کسی پنداشته که در قیامت بین انسانها داوری و قضاوت خواهد کرد. این تفکر با تفکر سایر ادیان در تضاد است. برای مثال در دین اسلام تنها خداست که در قیامت میان انسان ها داوری خواهد کرد.