نقاشی دختر روسری به سر یکی از رمانتیک ترین آثار الکسی ونتسیانف، نقاش روسی قرن 18 و 19 میلادی می باشد. ونتسیانف به خاطر کشیدن نقاشی از زندگی ساده زیستانۀ دهقانان و مردم عادی روستازاده، شهرت بسیار دارد. او دائماً در حال گذر از روستایی به روستایی دیگر بود و به طور مستقیم با شیوۀ زندگی این تودۀ اجتماعی آشنایی داشت. تابلو نقاشی های وی به طور کامل رنگ و بویی دهقان منشانه دارند و سوژه های آثارش نیز همگی دارای سادگی و طراوت طبیعت هستند. او الگوهای کاری خود را به دور از تجملات و هنجارهای زندگی پیچیدۀ شهری انتخاب می کرد و آنها را در نهایت بی تکلفی بر پهنۀ بوم مصوّر می ساخت.
نقاش: الکسی ونتسیانف
تاریخ ایجاد: 1820 میلادی
رسانه: رنگ روغن روی بوم
انداره: 27.5 در 38 سانتی متر
مکان نگهداری: موزۀ دولتی روسیه (The State Russian Museum).
فهرست عناوین این نوشته:
دختر زیبا و دلنشین با روسری ساده
الکسی ونتسیانف در نقاشی دختر روسری به سر با سادگی هر چه تمام تر توانسته است تا صورت زیبا و دلنشین یک دختر زیبای روسی جوان را به تصویر درآورد در حالی که وی روسری بسیار ساده ای را بر سر افکنده است. آنچه که در این تابلو قابل توجه است، القاء کردن حس واقع گرایانه به مخاطب و بیننده می باشد. در واقع بیننده در همان نگاه نخست مجذوب چهرۀ دلنشین و بسیار زیبای این دختر جوان خواهد شد. زیبایی این دختر کاملاً واقعی و به دور از اغراق نمایی شاعرانه است و این نکته را می توان به آسانی از پردازش چشمان، لبها و بینی سوژه متوجه شد. علاوه بر صورت بی نقص این دختر، روسری او نیز بسیار هدفمند انتخاب شده است زیرا دارای وقار خاصی می باشد. رنگ اصلی روسری، سیاه است که با خطوط ممتد و باریک چند رنگی آراسته شده است. همین موضوع به نمای کلی اثر سنگینی و وقار قابل توجهی بخشیده است. آنچه که باید به عنوان نتیجه گیری کلی دربارۀ این نقاشی بیان کنیم آن است که نقاش این اثر به خوبی توانسته است لطافت و زنانگی را در تابلوی خود خلق کند. این دختر به طور همزمان هم زیباست و هم متین و جا افتاده و دلپذیر.
دختران جوان و زیبا، سوژه های مهم ونتسیانف
بیان کردن این نکته لازم است که دختران جوان و زیبا همیشه از سوژه های مهم الکسی ونتسیانف برای خلق نقاشی بودند. برای مثال در نقاشی زیر دو دختر با لباسهای ساده در حال بازی فال هستند که تمام ویژگی های سبک نقاش در آن رعایت شده است. مهترین این ویژگی ها، سادگی و عامیانه بودن می باشند. همچنین در نقاشی دیگری با عنوان «پرترۀ دختر دهقان» نیز می توان ردپای زندگی مردم عادی و دهقان را به وضوح تماشا کرد.
اطلاعات نقاشی فال:
نقاش: الکسی ونتسیانف
تاریخ خلق: 1842 میلادی
اندازه: 62 در 75.5 سانتی متر
تولد الکسی ونتسیانف در خانواده ای بازرگان
الکسی ونتسیانف 18 فوریۀ 1780 در یک خانوادۀ بازرگان یونانی تبار در شهر مسکو کشور روسیه متولد شد. وی در اوایل قرن نوزدهم میلادی وارد شرکت خدمات ملکی شد و به شهر سن پترزبورگ نقال مکان کرد و در همانجا شروع به تحصیل در رشتۀ هنر و آموختن نقاشی کرد. ونتسیانف در ابتدا با الگوبرداری از نقاشی های موجود در موزۀ آرمیتاژ (Hermitage Museum) و همچنین کشیدن پرتره از دوستان خود، به ارتقای سطح هنری خود پرداخت و به مرور زمان بر آن می افزود و آن را به سوی توسعه و تکامل پیش می برد.
ونتسیانف زندگی دهقانان را وارد هنر نقاشی روسیه کرد
الکسی ونتسیانف همیشه سعی می کرد تا به عنوان یک پرتره کار آزاد و مستقل فعالیت کند و به همین دلیل نیز درآمد اندکی داشت. او در سال 1819 میلادی شرکت خدمات را ترک کرد و به ناحیۀ (Safonkovo) رفت و تمام وقت خود را صرفاً به هنر اختصاص داد. در این مدت او صحنه هایی از طبیعت را نقاشی می کرد که در اطراف خود مشاهده می نمود. این آثار در طول دوران هنری وی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا او اولین کسی بود که زندگی دهقانان را وارد هنر نقاشی روسیه کرد. نقاشی دختر روسری به سر نیز یکی از همین آثار اوست که تصویر یک دختر سادۀ روستایی را در خود جای داده است و به دلیل همین سادگی بیش از حد، زیباست.
اطلاعات نقاشی دختر روستایی با روسری قرمز:
نقاش: الکسی ونتسیانف
تاریخ ایجاد: 1826 میلادی
رسانه: رنگ روغن
اندازه: 24.5 در 31.5 سانتی متر
آغاز نقاشی از زندگی بومی توسط الکسی ونتسیانف
در حدود سال 1820 میلادی، الکسی ونتسیانف که قبلاً در سن پترزبورگ معروف و مشهور شده بود، به سوی دشت رفت و در آنجا اقامت گزید با این هدف که دهقانان را نقاشی کند و نقاشی آبرنگ را به فرزندانشان بیاموزد. به همین دلیل طولی نکشید که تابلوهای او و شاگردانش در نمایشگاه ها ظاهر شد که در آنها دهقانان و زندگی بومی و محلی دهکدۀ «سافونکوو؛ Safonkovo» در «تِور؛ Tver» به تصویر درآمده بودند. حالت زنده و طبیعی این تابلوها برای عموم مردم خوشایند و مورد پسند بود اما با این حال بسیار اندک بودند کسانی که مفاهیم عمیق نقاشی های الکسی ونتسیانف را دریابند.
اطلاعات نقاشی دختر دهقان با گلهای ذرت:
نقاشی: الکسی ونتسیانف
تاریخ خلق: 1820 میلادی
اندازه: 37.1 در 49 سانتی متر
مکان نگهداری: گالری ترتیاکف مسکو (Tretyakov Gallery).
درگذشت ونتسیانف بر اثر حادثه
الکسی ونتسیانف در 16 دسامبر 1847 بر اثر یک سانحه درگذشت. علت حادثه اینگونه گزارش شده است که اسبهای او با سرعت زیادی در حال حرکت بودند و به همین دلیل کالسکۀ وی از جاده خارج شده و با سرعت از شیب تندی سقوط کرده و باعث مرگ وی می شود. آثار فراوانی از ونتسیانف بر جای مانده که در بیشتر آنها می توان ردپایی از طبیعت و دهقانان یافت.
نقاشی دختر با روسری شطرنجی
الکسی ونتسیانف در نقاشی دختر با روسری شطرنجی، همان شیوه ای را به کار برده که در کشیدن نقاشی دختر روسری به سر آن را اجرا و به کار بسته است. در هر دو تابلو می توان یکسانی ها و روش کاری مشابهی را مشاهده کرد. در هر دو اثر، موضوع یک دختر سادۀ روستایی می باشد با چهره ای زیبا و در عین حال متین و آرام. هر دو دختر روسری به سر دارند که در آن زمان این نوع پوشش بیشتر در میان دهقانان و افراد عادی روس متداول بوده است.
اطلاعات نقاشی دختر با روسری شطرنجی:
نقاش: الکسی ونتسیانف
تاریخ ایجاد: 1820 میلادی
رسانه: رنگ روغن روی بوم
اندازه: 31.1 در 40.4 سانتی متر
تابلوی شخم بهاره دختر با اسب
در هنر نقاشی الکسی ونتسیانف، زندگی عادی مردم جلوه گر شده است و او همیشه می کوشید تا در مدلهای دهقانی اش قبل از همه چیز، وقار آن افراد ساده دل و شاد بودن آنها در زندگی را نشان دهد. یکی از این گونه آثار که به زندگی عادی مردم روستایی پرداخته است، تابلوی «شخم بهاره» می باشد که در آن دختر دهقان زادۀ جوانی با کمک دو اسب در حال شخم زدن زمین کشاورزی خود است. در این اثر چگونگی کار در دشتها و مزارع تصویرگری شده است که البته تمام سوژه های نقاشی در هماهنگی و نظم کامل با طبیعت پیرامونشان هستند. این منظره با وسعت بیکران شخم ها، تازگی و لطافت سبزه زار، و رنگ آبی ملایم آسمان بهاری که لبریز از یک حالت شاعرانۀ دلپذیر می باشد، تجسم گردیده است. الکسی ونتسیانف یکی از اولین نقاشان روسی بود که مناظر این کشور را با تمام سادگی شان درک می کرد و با قلم توانای خود این چشم اندازها را نقاشی می کرد.
اطلاعات نقاشی شخم بهاره:
نقاش: الکسی ونتسیانف
تاریخ ایجاد: نیمۀ نخست دهۀ 1820 میلادی
اندازه: 65.5 در 51.2 سانتی متر
زاخارکا، بهترین سوژۀ دهقانی الکسی ونتسیانف
تابلوی زاخارکا یکی از بهترین سوژه های دهقانی و محلی الکسی ونتسیانف می باشد. بدون شک ونتسیانف برای مدل خود در این نقاشی که یک بچه است، یک سمپاتی و جذابیت خیره کننده ای را در نظر گرفته و آن را نشان داده است. شیوۀ نگریستن این بچه به نمای روبرو در حالی که تبری را روی شانۀ خود نهاده است، به خوبی نشان می دهد که او قصد و عزم انجام کاری را دارد. این کار ممکن است خُرد کردن هیزم یا رفتن به جنگل باشد. اینگونه فعالیت ها در میان دهقانان روستایی متداول است و بخشی از فعالیت های روزانۀ آنها به شمار می رود.
اطلاعات نقاشی زاخارکا:
نقاش: الکسی ونتسیانف
تاریخ خلق: 1825 میلادی
رسانه: رنگ روغن روی مقوا
اندازه: 30.7 در 39.8 سانتی متر
خلق نقاشی دروگر در اوج فعالیت حرفه ای ونتسیانف
در اواخر دهۀ 1820 میلادی، هنگامی که اغلب هنرمندان روسی به خلق آثار کوچک با مضمون زندگی های شخصی تمایل داشتند، الکسی ونتسیانف به طور فزاینده ای به سمت ایجاد بوم های بزرگ با تصاویر و سوژه های عمومی روی آورد. از جملۀ این نقاشی ها می توان به «دروگر» اشاره کرد که در اوج فعالیت حرفه ای استاد خلق شده و یکی از بهترین آثار وی است. این تابلو در اصل یکی از تابلوهای میراث خلاق الکسی ونتسیانف است. برجسته ترین ویژگی این بوم، ویژگی ژرف بودن و بیان خاص آن است. این هنرمند قدرت و زیبایی یک احساس مستقیماً آشکار را با جدیت و صداقت کامل تجسم بخشیده است، آن هم به دور از احساسات گرایی مفرط. این ویژگی یکی از بارزه های معمولی هنر رمانتیک بود که غالباً قهرمانانش را با خصوصیات ژانر معرفی می کرد. الکسی ونتسیانف در این اثر نیز مانند تابلوی دختر روسری به سر به خلق یک صحنۀ ساده از زندگی مردم روستایی پرداخته که از مشخصات اصلی سبک او نیز همین موضوع است.
الگوبرداری ونتسیانف از یک نقاش فرانسوی در تابلوی خرمن کوبی
الکسی ونتسیانف، نقاشی خرمن کوبی را با الگوبرداری از فضای داخلی نقاشی «گروه کر کلیسای کاپوچین در رم» اثر «فرانسوا ماریوس گرانت» نقاش فرانسوی نقاشی کرده است. او بیش از یک ماه تمام به تماشای این تابلو پرداخته و سپس در تابستان سال 1822 میلادی کار کشیدن این تابلو را آغاز و تا تابستان سال بعد آن را به اتمام رساند. او این اثر را در سال 1824 میلادی در گالری خود به نمایش گذاشت. این تابلوی به یکی از عمده فعالیتهای دهقانان که همان خرمن کوبی محصولات کشاورزی است پرداخته و در نهایت دقت سعی کرده تا واقعیت های زندگی آنها را به تصویر درآورد. نکتۀ قابل توجه دربارۀ تابلوی خرمن کوبی این است که لباس زنان این تابلو نیز مانند لباس نقاشی دختر روسری به سر کاملاً ساده و عامیانه است و رنگ و بوی هویت مردم کشاورز در آن به خوبی آشکار می باشد.
اطلاعات نقاشی خرمن کوبی:
نقاش: الکسی ونتسیانف
تاریخ ایجاد: 1822 تا 1823 میلادی
رسانه: رنگ روغن روی بوم
اطلاعات نقاشی گروه کر گروه کلیسای کاپوچین در رم:
نقاش: فرانسوا ماریوس گارنت
تاریخ ایجاد: 1814 تا 1815 میلادی
رسانه: رنگ روغن روی بوم
اندازه: 148 در 196.9 سانتی متر
مکان نگهداری: موزۀ متروپولیتن نیویورک