کارگاه هنری آموزش طراحی و نقاشی ساده

بازدید: 2737 بازدید
کارگاه نقاشی

یان استین در این تابلو به خوبی توانسته تا موضوعات مختلفی را در یک نقاشی به تصویر درآورد. او خود را محدود به یک موضوع یا یک مفهوم نکرده است. یعنی به صورت همزمان و واحد، هم به هنر نقاشی پرداخته، هم به هنر موسیقی و هم به هنر مجسمه سازی و حکاکی. پس هنگامی که بیننده به تماشای این تابلو می نشیند، خود را در مواجهه با یک اثر چند موضوعی قرار می دهد که همگی این موضوعات مختلف، به نوعی در همخوانی با همدیگر هستند. یان استین این نقاشی زیبا را در دوران طلایی هلند کشیده است. در این دوران هنر هنرمندان سرزمین هلند در تمام زمینه ها به اوج شکوفایی خود رسیده بود و این شکوفایی و پختگی هنری را می توان به آسانی در همین نقاشی نیز مشاهده کرد. استادی که در این کارگاه قرار دارد نیز در اوج دوران هنری خود قرار دارد. یعنی او هم یک نقاش ماهر است، و هم یک نوازنده، مجسمه ساز و حکاک ماهر. پس محتوای این اثر به خوبی نشان دهنده شکوفایی هنر در قرن 16 و 17 میلادی کشور هلند است که برای مثال، یک استاد به صورت همزمان در چند هنر مختلف مهارت دارد.

نقاش: یان استین
تاریخ خلق اثر: سال 1665 میلادی
کشور: هلند
رسانه: رنگ روغن روی پانل
موضوع: آموزش
سبک: باروک
محل نگهداری کنونی: مرکز گتی (یک مرکز پژوهشی، هنری و فرهنگی در ایالت کالیفرنیا، شهر لس آنجلس).

یان استین در این اثر زیبا، تصویری از یک کلاس درس و کارگاه آموزش نقاشی را به تصویر کشیده که یک استاد میانسال و ماهر در حال آموختن اصول اولیه نقاشی به دو شاگرد جوان خود است. او برای اینکه بتواند به درستی محیط این اتاق را همانند یک کارگاه آموزش نقاشی درآورد، از ابزار و وسایل مرتبط با این هنر به بهترین شیوه استفاده کرده است. از جمله این ابزار مرتبط، سه پایه و بوم نقاشی است که در پشت پرده قرار داده شده اند و همچنین قلموها و سایر ابزار دیگر که نشان از پرداختن به نقاشی دارند، به روشنی ما را متوجه می سازند که با یک محیط هنری و آموزشی در رابطه با هنر نقاشی روبرو هستیم. این ابزار همگی به بیننده نقاشی کمک می کنند تا به آسانی با مضمون و محتوای اصلی اثر، پیوند برقرار کند و درک بهتری را از این محیط به دست آورد. دو شاگرد این استاد نیز هر دو جوان هستند. یکی از آنها پسر کوچکیست و آن دیگری یک دختر جوان و زیبا است که با لباس خاص و زیبای خود، جلوه های دیداری این نقاشی را دو چندان کرده است. وجود مجسمه های گچی در این کارگاه آموزشی، نشان می دهد که هنر این استاد فقط منحصر به نقاشی نیست، بلکه او در زمینه های دیگری مانند: مجسمه سازی و حکاکی نیز دستی دارد. نکته جالب توجه دیگر در این نقاشی، وجود یک ویولن آویخته شده به دیوار کارگاه این استاد است. این ویولن می تواند دو مفهوم را برای بیننده این اثر به همراه داشته باشد. یکی آنکه، وجود این ابزار موسیقی در کارگاه این استاد نشان دهنده آن است که او علاوه بر نقاشی، مجسمه سازی و حکاکی، در هنر موسیقی و نوازندگی نیز مهارت دارد و به تدریس آن می پردازد. مفهوم دیگر این ویولن آن است که این استاد از علاقه مندان به هنر موسیقی می باشد و به سبب همین علاقه، آن را به دیوار کارگاه خود آویزان کرده است.